Sebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram atau halal acapkali menjadi perdebatan dan persoalan dikalangan apa yang boleh kami istilahkan sebagai 8220kaki forex8221. Dan Tahun Lepas Pun JAKIM telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Institusi Kewangan Bagi Membran-Kaninchen Perkara-Perkara Seperti: Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) Dan Kedudukannya Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) Dan Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam Undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi Dan hasil daripada muzakarah tersebut terdapat beberapa rumusan dan kesimpulan yang telah dicapai antaranya ialah: Jual beli matawang diharuskan oleh syarak, namun perlu mematuhi dawabit tertentu selain menggelakkan unsur-unsur-unsur syibh riba , Tipu daya, judi, qabd yang tidak jelas dan gharar dalam operasi spot forex secara einzeln melalui plattform elektronik. Opernspot Forex Inka Juga Didapati Tidak Sah Dari Sisi Undang-Undang Kerajaan Malaysia Walaubagaimanapun, Semalam Satu Ketetapan telah Dibuat Oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan Yang membabitkan pertukaran wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, 8221 Katanya kepada pemberita selepas Mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan Internet di kalangan individu yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan. Kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam Membran Pelaburan atau Membran Simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium Yang Dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Bank Negara pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Dahulu secara faktanya antara sebab ekonomi Malaysia pernah jatuh tahun 19971998 adalah tindakan kerajaan Malaysia bermain forex antarabangsa yang 8220duduk dalam sistem kapitalis8221 sehingga telah memberikan ruck kepada spekulator George Soros untuk sabotaj ekonomi Malaysia. Bagi kami ketetapan yang telah diberikan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap satu-satu kemusykilan untuk dijadikan panduan tambahan kepada umat Islam di Malysia hari ini. Dan Tindakan Majlis Fatwa Meletakan Hukum Forex Haram Itu Dibuat Setelah Mereka Membran Kajian Yang Mendalam Dan Kajian Itu Tak Bermakna Dalam Kajian Dumakukan Secara Tergesa-Gesa Dan Dibuat Dalam Tempo Sehari Dua. Yang berada dalam Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ini pun bukannya sebarangan orang. Kalangan ulama dan yang ada pengetahuan tinggi dalam ilmu agama 8220Adakah kita mahu terus menunggu jawapan yang kita ingini barulah kita akan terima amp berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan yang pengetahuan tinggi dalam agama terutamanya melibatkan hukum8221 Cuma kalau boleh selepas ini besarlah harapan kami sendiri supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malaysia jenguklah-jenguklah sistem perbankan di Malaysia hari ini Melibatkan beberapa persoalan yang telah membelengu rakyat Malaysia secara umum dan umat Islam di Malaysia amnya. Kami mahu lihat sendiri apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malaysia mengenai Soal-Soal Yang Melibatkan Sara 1Malaysia. Kadar faedah yang dikenakan pihak bank kepada pelanggannya selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki bayar balik lebih dari jumlah pinjamannya. Dan mungkin kalangan und ein sini mahu menambahnya Samada kerajaan nak ikut atau tidak itu perkara nombor 2. Yang penting kami mahu melihat sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. PS Apa respon anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram kenape mufti cuma keluarkan fatwa haram secara terpilih. Banyak Yang Haram. Contohnya Hauptsaham tue Pun Haram. Pasal kerugian tak menentu Urusniaga tertangguh Sume bank yang menawarkan simpanan ataupun secara pinjaman secara riba juga patut difatwakan secara jelas ttg pengharamannya. Kenape mufti selalu mengeluarkan fatwa mengikut keuntungan kerajaan semata-mata. Jikalau kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut. Maka difatwakan HARAM Manakala urusniaga yang sudah terang-terangan mengandungi riba tidak difatwakan sebagai HARAM. Nie ler mufti dunia Takut hilang jawatan Merujuk pada fatwa yg dkeluarkan. forex adalah haram kerana.1.spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. Soalanya. dimana bezanya dngan pasaran saham bskl..tolong jelas kanSUMBER HUKUM ISLAM Pengertian Sumber Hukum Islam Macam-Macam Sumber Hukum Islam dan Alasan Beserta Contohnya Al Qur8217an Hadis Ijtihan Ijma8217 Qiyas A. Pengertian Sumber Hukum Islam Hukum menurut bahasa berarti menetapkan sesuatu atau tidak Menetapkannya Sedangkan Menurut istilah ahli usul fikih, hukum adalah khitab atau perintah Allah SWT Yang menuntut mukalaf untuk memilih atau mengerjakan dan tidak mengerjakan, atau menjadikan sesuatu sebagaisebab, syarat atau penghalang bagi adanya yang lain, sah, batal rukhsah, dan azimah. Maksud sumber hukum adalah segala sesuatu yang melahirkan atau menimbulkan aturan yang mempunyai kekuatan, yang bersifat mengikat, yang apabila dilanggar akan menimbulkan sanksi yang tegas dan nyata. Dengan Demikian Sumber Hukum Islam Adalah Segala Sesuatu Yang Dijadikan Dasar, Acuan Atau Pedoman Syari8217at Islam Pada Umumnya ulama Fikih Sependapat Bahwa Sumber Utama Hukum Islam Adalah al Qur8217an dan Hadis. Rasulullah SAW bersabda: 8220 aku tinggalkan bagi kalian dua hal yang karenanya kalian tidak akan tersesat selama-lamanya, selama kalian berpegang pada keduanya, yaitu Kitab Allah (al Qur8217an) dan sunahku (Hadis). 8221 (H. R. Baihaqi). (Syamsuri, 2006: 58) B. Macam-Macam Sumber Hukum Islam dan Alasan Beserta Contohnya Al-Qur8217an Secara harfiah, al Qur8217an berasal dari bahasa arabischen yang artinya bacaan atau himpunan. Al Qur8217an berarti bacaan, karena merupakan kitab yang wajib dibaca dan dipelajari, dan berati himpunan karena merupakan himpunan firman-firman Allah SWT (wahyu). (Syamsuri, 2006: 58) Para ulama tafsir al Qur8217an dalam berbagai kitab 8216ulumul qur8217an. Ditinjau dari segi bahasa (lughowi atau etimologis) bahwa kata al Qur8217an merupakan bentuk mashdar dari kata qoro8217a 8211 yaqro8217uu 8211 qiroo8217atan 8211 wa qor8217an 8211 wa qur8217aanan. Kata qoro8217a berarti menghimpun dan menyatukan al Qur8217an pada hakikatnya merupakan himpunan huruf-huruf dan kata-kata yang menjadi satu ayat, himpunan ayat-ayat menjadi surat, himpunan surat menjadi mushaf al Qur8217an. Di samping itu, mayoritas ulama mengatakan bahwa al Qur8217an dengan akar kata qoro8217a, bermakna tilawah. Membaca Kedua makna ini bisa dipadukan menjadi satu, menjadi 8220al Qur8217an esu merupakan himpunan huruf-huruf dan kata-kata yang dapat dibaca8221 Makna al Qur8217an secara ishtilaahi. al Qur8217an itu adalah 8220Firman Allah SWT Yang Menjadi mu8217jizat abadi kepada Rasulullahs Yang tidak mungkin bisa ditandingi oleh Manusia, diturunkan ke dalam hati Rasulullah SAW, diturunkan ke generasi berikutnya Secara mutawatir, Ketika dibaca bernilai ibadah dan berpahala besar8221 Alasan mengapa Al-Quran Menjadi sumber hukum Islam menurut Hadits yaitu Ali bin Abi Thalib berkata: Aku dengar Rasulullah SAW bersabda: 8220Nanti akan terjadi fitnah (kekacauan, bencana) 8221 Bagaimana jalan keluar dari fitnah dan kekacauan itu Hai Rasulullah Rasul menjawab: 8220Kitab Allah, di dalamnya terdapat berita tentang orang-orang sebelum kamu, dan Berurum umat sesudah kamu (yang akan datang), merupakan hukum diantaramu, demikian tegas, barang siapa yang meninggalkan al-Qur8217an dengan sengaja Allah akan membinasakannya, dan barang siapa yang mencari petunjuk pada selainnya Allah akan menyesatkannya, Al-Qur8217an adalah tali Allah yang sangat Kuat, cahaya Allah yang sangat jelas, peringatan yang sangat bijak, jalan yang lurus, denai al-Qur8217an hawa nafsu tidak akan melenceng, dengannya lidah tidak akan bercampur dengan yang salah, pendapat manusia tidak akan bercabang, dan ulama tidak akan merasa puas dan kenyang Denai al-Qur8217an, orang-orang bertaqwa tidak akan bosan dengannya, al-Qur8217an tidak akan usang sekalipun banyak diulang, keajaibannya tidak akan habis, ketika jin mendengarnya mereke berkomentar 8216Sungguh kami mendengarkan al-Qur8217an yang menakjubkan, barang siapa yang mengetahui ilmunya dia akan Sampai dengan cepat ke tempat tujuan, barang siapa berbicara dengan landasannya selalu benar, barang siapa berhukum dengannya hukumnya adil, barang siapa yang mengamalkan al-Qur8217an dia akan mendapatkan pahala, barang siapa yang mengajak kepada al-Qur8217an dia diberikan petunjuk ke jalan yang lurus8221 ( HR Tirmidzi dari Ali ra) Hadis Perkataan hadis berasal dari bahasa arabischen yang artinya baru, tidak lama, ucapan, pembicaraan, dan cerita. Menurut istilah shli hadis yang dimaksud dengan hadis adalah segala berita yang bersumber dari Nabi Muhammad SAW, berupa ucapan, perbuatan, dan takkir (persetujuan Nabi SAW) serta penjelasan sifat-sifat Nabi SAW. (Syamsuri, 2006: 60) As-Sunah atau dalam istilah lain Hadis Nabi, secara istilah adalah segala sesuatu yang bersumber dari Nabi Muhammad sah, baik berupa perkataan, perbuatan atau ketetapan. Adapun arti kehujahan Sunah di sini adalah: kewajiban bagi kita untuk beramal sesuai dengan As-Sunah dan menjadikannya sebagai dalil untuk menggali hukum syari8217. Alasan mengapa Hadits di jadikan sumber hukum islam menurut Hidayatullah8211As-Sunah sebagai sumber hukum Islam kedua setela Al-Quran, tidak diragukan pengaruhnya di dalam dunia fiqih Islam, terutama pada masa para imam mujtahid dengan berdirinya mazhab-mazhab ijtihad. Seutelai masa kejayaan kajian ilmu hukum Islam di dalam dunia sejarah. Hal semacam ini tidak pernah terjadi pada umat agama lain, baik di zaman dahulu atau sekarang. Setiap orang yang mendalami mazhab-mazhab fiqih, maka akan mengetahui betapa besar pengaruh As-Sunah di dalam penetapan hukum-hukum fiqih. Als-Sunah atau dalam istilah lain Hadis Nabi, secara terminologi adalah segala sesuatu yang bersumber dari Nabi Muhammad sah, baik berupa perkataan, perbuatan atau ketetapan. Adapun arti kehujahan Sunah di sini adalah: kewajiban bagi kita untuk beramal sesuai dengan As-Sunah dan menjadikannya sebagai dalil untuk menggali hukum syari8217. Hadis Nabi, walaupun dapat menjadi hujah secara independen (mustaqil), sebagaimana juga Al-Quran, namun kedua kitab tersebut saling melengkapi dan melegitimasi bahwa keduanya adalah hujah dan sumber hukum di dalam syari8217at Islam. Pengertian ijtihad secara bahasa atau pengertian menurut bahasa, ijtihad artinya, bersungguh-sungguh menggunakan tenaga dan pikiran. Sedangkan dalam pengertian secara istilah, ijtihad ialah, menggunakan pikiran untuk menetapkan hukum atas sesuatu perkara yang dalam al Qur8217an dan Sunnah Rasulullah belum dinyatakan hukumnya. Akan tetapi, pengertian tersebut sama sekali tidak berarti bahwa dalam Al Qur8217an dan Sunnah terdapat kekurangan, hanya saja manakala beberapa masalah tidak ditetapkan hukumnya. Menurut Pengertian kebahasaan kata Ijtihad berasal dari bahasa arabischen, yang kata kerjanya 8220jahada8221, yang artinya berusaha dengan sungguh-sungguh. Menurut istilah dalam ilmu fikih, ijtihad berarti mengerahkan tenaga dan pikiran dengan sungguh-sungguh untuk menyelidiki dan mengeluarkan hukum-hukum yang terkandung du dalam al Qur8217an dan Hadis dengan syarat-syarat tertentu. (Syamsuri, 2006: 62) Ijtihad menempati kedudukan sebagai sumber hukum Islam setelah al Qur8217an dan Hadis. Allah SWT Berfirman: Artinya: 8220Dan Dari Mana Saja Kamu (Keluar), Maka Palingkanlah Wajahmu Ke Arah Masjidil Haram. Dan dimana saja kamu (sekalian) berada, Maka palingkanlah wajahmu ke arahnya, agar tidak ada hujjah bagi manusia atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim diantara mereka. Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku (saja). Dan agar Ku-sempurnakan nikmat-Ku atasmu, dan supaya kamu mendapat petunjuk.8221 Dari ayat tersebut dapat dipahami bahwa orang yang berada jauh dari Baitullah, apabila hendak mengerjakan sholat ia dapat mencari dan menentukan arah kiblat saat itu melalui ijtihad dengan mencurahkan pikirannya berdasarkan tanda - Tanda Yang Ada. (Syamsuri, 2006: 63) Ijma8217 Dalam Pengertian Bahasa Memiliki Dua Arti. Pertama, berupaya (tekad) terhadap sesuatu Krankheit berarti berupaya di atasnya. Sebagaimana firman Allah Swt: 16141614161816161615 16141618161416151618 1614161516141614161416151618 8220Karena itu bulatkanlah keputusanmu dan (kumpulkanlah) sekutu-sekutumu. (Qs.10: 71) Pengertian Kedua, Berarti Kesepakatan. Perbedaan arti yang pertama dengan yang kedua ini bahwa arti pertama berlaku untuk satu orang dan arti kedua lebih dari satu orang. Ijma8217 dalam istilah ahli ushul adalah kesepakatan semua para mujtahid dari kaum muslimin dalam suatu masa setelah wafat Rasul Saw atas hukum syara. Kalau menurut prinsip dari pendirian golongan syi8217ah, memang ijma8217 dan qiyas itu tidak dapat digunakan sebagai landasan Hukum. Akan tetapi bagi madzhab Syafi8217i dan juga madzhab mu8217tabar yang lain, menggunakan ijma8217 dan qiyas sebagai landasan hukum itu, tidak menyimpang dari Al-Qur8217an dan Hadits, sebab Al-Qur8217an dan Hadits sendiri juga memerintahkan supaya kita menggunakan Ijma8217 dan Qiyas. Dari Ali ra. Menceritakan, 8220Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW. 8220Wahai Rasulullah, jika kami menjumpai suatu urusan yang belum jelas mengenainya apakah diperintah atau dilarang, apa yang engkau perintahkan kepada kami8221 Nabi SAW. Bersabda: 8221Musyawarahkanlah urusan itu dengan fuqaha (orang-orang yang mendalam agamanya) dan para 8216abidin (orang - orang yang kuat ibadahnyaorang-orang shalih), dan janganlah kalianmemutuskan urusan itu dengan hanya mengikuti pendapat tertentu .8221 Contohnya: pemahaman para ulama8217 dari ayat tersebut Tidak sama, ada yang mengatakan menyentuh wanita esu membatalkan wudhu dan adayang mengatakan tidak. sedangkan ijma8217 itu sudah melalui proses membaca seluruh Al Qur8217an dan Hadits Yang Shohih serta kesimpulannya dan Yang menyimpulkan itu adalah seluruh Ulama8217, tanpa ada yang berbeda pendapat tentangnya, jadi kalau Suatu hukum Yang disebut dengan Ijma8217 Ulama8217 maka kita Harus mengikutinya, karena itu sudah cukup Kuat Sebagai sumber hukum Islam yang mana sudah melalui Al Qur8217an dan Sunnah. Ijma8217 Ulama8217 ini jumlahnya sedikit dibandingkan dengan ayat Al Qur8217an yang beribu-ribu ayat dan juga beribu-ribuhadits, Ijma8217 itu sekitar puluhan saja. Dan tidak hanya para Fuqoha8217 saja yang dapat memahami melalui Ijma8217 ini, orang awam pun bisa dan dengan mudah memahami suatu hukum melalui Ijma8217. Qiyas menurut ulama ushul adalah menerangkan sesuatu yang tidak ada nashnya dalam Al Qur8217an dan hadits dengan cara membandingkan dengan sesuatu yang ditetapkan hukumnya berdasarkan nash. Mereka juga membuat definisi lain, Qiyas adalah menyamakan sesuatu yang tidak ada nash hukumnya dengan sesuatu yang ada nash hukumnya karena adanya persamaan illat hukum. Dengan Demikian Qiyas Itu Penerapan Hukum Analogi Terhadap Hukum Sesuatu Yang Serupa Karena Prinsip Persamaan Illat Akan Melahirkan Hukum Yang Sama Pula. Umpamanya hukum meminum khamar, nash hukumnya telah dijelaskan dalam Al Qur8217an yaitu hukumnya haram. Sebagaimana firman Allah SWT: 1614 1614161516171614 1614161716161614 16141615 1616161416171614 1618161416181615 161416181614161816161615 1614161816141615 161416181615 161616181612 16161618 161416141616 16141617161816141616 161416181614161616151615 161416141614161716151618 16151618161616151614 8220Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya (meminum) Khamar, berjudi, (berkorban untuk) Berhala, mengundi nasib dengan Panah, adalah termasuk perbuatan Syaitan Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan (Qs.5: 90) Haramnya meminum khamr berdasar illat hukumnya adalah memabukan Maka setiap minuman yang terdapat di dalamnya illat sama dengan khamar dalam hukumnya maka minuman tersebut adalah haram. Berhubung qiyas merupakan aktivitas akal, maka beberapa ulama berselisih faham dengan ulama jumhur. Pandangan ulama mengenai qiyas ini terbagi menjadi tiga kelompok: Kelompok jumhur, mereka menggunakan qiyas sebagai dasar hukum pada hal-hal yang tidak jelas nashnya baik dalam Al Qur8217an, hadits, pendapat shahabt maupun ijma ulama. Mazhab Zhahiriyah dan Syiah Imamiyah, mereka sama sekali tidak menggunakan qiyas. Mazhab Zhahiri tidak mengakui adalanya illat nash dan tidak berusaha mengetahui sasaran dan tujuan nash termasuk menyingkap alasan-alasannya guna menetapkan suatu kepastian hukum yang sesuai dengan illat. Sebaliknya, mereka menetapkan hukum hanya dari teks nash semata. Kelompok yang lebih memperluas pemakaian qiyas, yang berusaha berbagai hal karena persamaan illat. Bahkan dalam kondisi dan masalah tertentu, kelompok ini menerapkan qiyas sebagai pentakhsih dari keumuman dalil Al Qur8217an dan hadits 1. Konsep: Yang mengandung konsep dalam makalah ini adalah pengertian sumber hukum Islam, al Qur8217an, Hadis, dan Ijtihad 2. Fakta. Fakta yang terdapat dalam uraian materi di atas Al Qur8217an sebagai sumber hukum yang pertama dan paling utama Prinsip. Membaca dan mempelajari al Qur8217an adalah wajib Pada dasarnya semua sumber hukum islam yaitu ada semua pada Al-Quran sedangkan hadist dan ijtihad adalah untuk memperjelas sumber-sumber hukum islam yang adadalam Al-Quran karena bahasa dalam Al-Quran kebanyakan kurang bisa dipahami oleh masyarakat awam Seperti kita ini, maka sumber hukum tersebut di perjelas lagi oleh Al-haditssupaya Al-Quran bahasanya bisa di mengerti oleh masyarakat yang awam.
No comments:
Post a Comment